Friday 25 April 2014

Modal Berbisnes Shaklee

Assalamaualaikum wbt dan selamat pagi

Hari ni saya nak kongsi pengalaman dari pembacaan blog my super2 duper upline mamafaiz. Beliau dahulu merupakan seorang engineer yg bekerja di Petronas dan kini telah berjaya dalam bisnes Shaklee. Jom baca !!

============================================

Antara soalan hot yg sering saya dapat...... 'Kak.. berapa ribu nak start biz shaklee mcm akk buat skrg?".. 'Kak, berapa modal nak start ni"... kak itu. kak ini.. sume ingat saya keluarkan beribu utk start biz.. hahhaa.. saya gelak jer... Kenapa plak nak beribu2 .. langkah pertama cuma jadi member iaitu RM75 bagi semenanjung malaysia dan RM85 utk sabah sarawak.. Kenapa kena jadi member? sbb nak entitle utk semua benefit2 seperti cash, convention dan sebagainya. Itu jer la.. buat apa nak beli berlonggok2.. lainla kalau mmg dah stabil .. dah ada regular customer dan sales anda hari2 ribu2.. tapi kalau baru nak start.. memadai jadi ahli dan start berkongsi pengalaman anda bersama produk Shaklee.. itu sahaja.. Bab penghantaran boleh minta company yg hantarkan.. Kalau nak beli barang pun utk sendiri atau kongsi dgn kwn2...

Jika saya sebut modal RM10K.. or RM20K... or RM30K... saya percaya semua org mampu sediakan... tak kisahlah cemana cara pun.. bergolok gadai, pinjam, loan bank,merompak (oppss.. jgn buat ya.. haha)... dan sebagainya.. semua orang mampu sediakn.. yer tak....sbb manusia ni nak jalan cepat sahaja nak jadi kaya so sanggup bergolok gadai bab sediakan duit.. tapi kalau saya kata kalau anda nak berjaya.... saya hanya nak anda sediakan sekeping hati yg kental, otak yg 'fresh' .... itu sahaja .. rasanya ramai yg teragak2 nak jwb boleh atau tidak. kerana itu semua tak boleh dibeli dgn wang ringgit ia kena datang dari anda sendiri...... haha.. InsyaAllah kalau ada semua tu.. anda boleh pergi jauh dan boleh capai income pasif mcm saya.. InsyaAllah......

Saya tak nafikan manusia ni... nak jalan yg mudah.. nak jln cepat..nak shortcut.. nak senang jer.. tapi tak berapa sanggup nak hadapi kesukaran.. cabaran... tak sanggup nak berikan sepenuh hati .. takde komitmen. Mari saya bagi contoh yg lain.. cth kalau saya kata nak berjaya kena kuarkan duit zakat sedekah.. rasanya ramai yg boleh buat dgn senang hati.... tapi kalau sy kata tips lain adalah kena rajin bangun malam (bukan sekadar main intenet..haha) tapi bangun mlm utk tahajud, duduk lama di tikar sejadah,....ramai yg senyum2 kelat nak ckp ye or tak..

Ape2 pun.. terus terang sy ckp.. saya tak pernah pun setkan rules yang sebagai permulaan anda kena modal beribu2 ringgit utk sampai ke tahap saya sekarang ni.. ramai yg tak percaya. tapi sy selalu ckp kat anak2 buah saya..... kalau betul anda anda duit beribu pun utk permulaan.. tak perlu gunakan semuanya sekaligus utk beli stok atau rank...kemudian blur... saya taknak empayar bisnes saya jadi mcm mi segera.. sedap sekejap je.... Untuk berbisnes seperti saaya dan sampai ke tahap seperti saya sekrang ini..modal nya hanya RM75 iaitu register membership. dan kemudian bersedia utk ikut apa sahaja tips yg diberi oleh upline/mentor.... jgn byk tanya soalan yg tak sepatutnye. maksud saya jgn ragu2 dgn apa yg upline suruh buat..hihi... asas kene kukuh.. cth kita nak dirikan bangunan, kalau asas rapuh.. bila2 sahaja bangunan akan runtuh.. yer tak..sbb tu mana2 MLM yg 'hidup' sebentar sahaja.. atau pun awal2 je syok2 pastu 'jatuh'... semua disebabkan asas yg rapuh.. longgar.. ...Dlm MLM, konsepnya adalah berkadar songsang. 1-2tahun pertama yg sukar tapi hasil tuaiannya tak setimpal dgn usaha dan penat lelah...tapi tahun2 seterusnya usaha tak seteruk mana menghasilkan 'bunga2' dah start berputik.. dibaja..dijaga..yg subur.. akan memberi hasil tuaian yg lumayan.. InsyaAllah....Jika betul caranya.semua orang pun berpeluang utk meraih kejayaan.

Dlm Shaklee.. ada banyak group..ada banyak mentor... anda boleh pilih mana2 (dgn cara yg sah)..yg anda suka..yang anda selesa....cuma ingat yer...dalam perjalanan nak menuju kejayaan.. nak atau taknak kena harungi suka duka liku2 cabaran... Jadi setakat modal ribu2.. tak mencukupi utk buat anda bertahan... anda perlukan lebih dari itu..iaitu sekeping hati yg kental...dan pastinya semua orang memiliki 'modal' ini..Saya akhiri entry ini dgn lirik lagu suci sekeping hati khas buat semua..
Sekeping hati dibawa berlari
Jauh melalui jalanan sepi
Jalan kebenaran indah terbentang
Di depan matamu para pejuang

Tapi jalan kebenaran
Tak akan selamanya sunyi
Ada ujian yang datang melanda
Ada perangkap menunggu mangsa

Akan kuatkah kaki yang melangkah
Bila disapa duri yang menanti
Akan kaburkah mata yang meratap
Pada debu yang pastikan hinggap

Mengharap senang dalam berjuang
Bagai merindu rembulan di tengah siang
Jalannya tak seindah sentuhan mata
Pangkalnya jauh hujungnya belum tiba



Buat semua anak2 buah bisnes saya..warga Jutawan.. tahniah atas kejayaan anda.. bg yg baru bermula..ataupun yg masih dlm phasa 1-2 tahun pertama.. teruskan 'pendakian' anda.. kerana walau beza cemana pun 'warna' permulaan kita.. yg pasti setiap dari kita akan berakhir di puncak yang sama..InsyaAllah.
 

 kredit to mamafaiz


Pertanyaan, Konsultasi dan Pesanan Produk boleh hubungi saya di :
post signature
Puan Nurhafizah [fizah]
Shaklee Independent Distributor [ID No : 888214]
Call/Text/Whatsapp : 019-3009692
Email : fizah_eve@yahoo.com.sg
Facebook : http://www.facebook.com/fizah.razak

No comments:

Post a Comment

TIPS UNTUK TURUNKAN BERAT HANYA 14 HARI

Assalamualaikum... buat apa tu.... since ramai dah bertanya tips bagaikan.. so aku share kat sini lah ye..  camne boleh lost 6kg dalam masa ...