Saturday 4 January 2014

Waktu Terbaik Minum Air Masak

Kita minum air setiap hari..tapi adakah kita minum pada waktu yang terbaik..air yang merupakan sebahagian besar daripada kuantiti darah kita, dan juga meliputi sebahagian besar bumi, sangat penting untuk kehidupan seharian..kita disyorkan untuk minum 8 gelas sehari.

Japanese Medical Society membuktikan dalam kes-kes yang tertentu, amalan minum air kosong mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius. Antaranya ialah masalah sakit kepala, sakit-sakit badan, sistem jantung arthritis, epilepsy bronchitis, buah pinggang, dan jangkitan pada air kencing. Antara peraturannya ialah :



1. Minum 4 gelas air (160ml) sebaik terjaga daripada tidur setiap pagi dan sebelum memberus gigi.

2. Minum segelas air 30 minit sebelum makan dapat membantu menyediakan sistem penghadaman untuk menyerap nutrien dengan lebih baik.

3. TIDAK dinasihatkan untuk minum air yang banyak semasa atau dalam masa setengah jam - 1 jam selepas makan kerana ia boleh menjejaskan penghadaman.

4. Satu jam sebelum tidur. Badan kita menggunakan air yang banyak ketika tidur, membuat kita berasa haus dan dehidrasi pada waktu pagi. Minum air beberapa jam sebelum tidur dapat membantu daripada terlalu banyak kehilangan air pada waktu malam.

5. Segelas air Sebelum mandi membantu merendahkan tekanan darah.

6. Kira-kira 2:00 -3:00 pukul pada sebelah petang, minum beberapa cawan air untuk menyegarkan badan dan minda
7. Air juga penting untuk penyerapan supplement yang dimakan.


p/s : walaupun pada masa kini, banyak air-air tenaga di jual dipasaran, ape yang sebenarnya kita perlukan hanyalah air masak untuk mengekalkan kuantiti air dalam badan dan melancarkan proses hidrasi bagi membekalkan tenaga yang mencukupi untuk tubuh badan.!

Nak dapat supplement Shaklee???
Hubungi saya
 


 post signature
Puan Nurhafizah [fizah]
Shaklee Independent Distributor [ID No : 888214]
Call/Text/Whatsapp : 019-3009692
Email : fizah_eve@yahoo.com.sg
Facebook : http://www.facebook.com/fizah.razak

No comments:

Post a Comment

TIPS UNTUK TURUNKAN BERAT HANYA 14 HARI

Assalamualaikum... buat apa tu.... since ramai dah bertanya tips bagaikan.. so aku share kat sini lah ye..  camne boleh lost 6kg dalam masa ...